چگونه با Featured Snippet در جایگاه صفر گوگل ظاهر شویم؟
فیچر اسنیپت چیست؟ + 7 روش بهبود Feature snippet نبض بلاگ
از مزایای دیگر این روش تبلیغات میتوان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده میشوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسبوکار شما ترغیب میشوند. نمونهای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده میکنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل میشود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است. به طور کلی چهار نوع رایج Featured Snippet وجود دارد که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می شود. بهجای استفاده از کلمه کلیدی “سئو”، میتوانید از عبارت “چگونه میتوانیم بهبودی در سئو داخلی وبسایت خود داشته باشیم؟” استفاده کنید.
این فرمت از محتوا شامل مراحل انجام یک کار یا لیستی از اطلاعات مورد نیاز کاربر است. به عنوان مثال، در پاسخ به سوال کاربر که دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست؟ لیستی از تمام علتها به صورت بولت دار در P0 گوگل نمایش داده میشود. برای سایر سوالات از قبیل بهترین فیلمهای 2023، نحوه حذف بک گراند از عکس با فتوشاپ و موارد مشابه نیز لیستهای شمارهدار در این جایگاه به صورت خلاصه نمایش داده میشوند. زمانی که صحبت از سئو و رتبه بندی می شود، تمام وب سایت ها دوست دارند که به رتبه اول SERP برسند؛ اما با وجود قابلیت فیچر اسنیپت (Featured Snippet) باید بگوییم که رتبه یک بعد از این باکس که رتبه صفر را دارد، قرار می گیرد! فیچر اسنیپت یکی از قابلیت های گوگل است که به کاربر اجازه می دهد جواب سوال خود را حتی بدون این که وارد سایتی شود، فقط از بخش نتایج جستجو به دست بیاورد. نمایش این فیچر اسنیپت معمولا از ویدئوهای داخل یوتیوب است و مشخصشده که در هر بخش از ویدئو در مورد چه موضوعی صحبت میشود.
این نوع اسنیپتها بیشتر برای سوالاتی استفاده میشوند که برای پاسخ به آن ها باید مراحل دارای ترتیب بیان شوند. با توجه به توانایی بالای موتور جستجوی گوگل در تشخیص پرسش های مرتبط، ایجاد صفحات جداگانه برای پاسخ به هر پرسش، ضرورتی ندارد. ایجاد یک مقاله جامع و کامل که به چندین پرسش مرتبط پاسخ دهد، استراتژی بسیار موثری برای کسب رتبه در نتایج جستجو و Featured Snippet گوگل است. این نوع Featured Snippet گوگل، اطلاعات را به صورت جدول و ساختارمند ارائه می دهد و برای مقایسه ها، آمار و ارقام یا هر نوع اطلاعاتی که به بهترین شکل در قالب جدول نمایش داده می شوند، مناسب است. اگرچه فراوانی این نوع قطعات همانند featured snippet پاراگرافی یا لیستی نیست اما در مواردی که ارائه اطلاعات به صورت ساختار یافته و مقایسهای اهمیت دارد، بسیار مفید هستند.
همچنین، رعایت اصول سئو و بروزرسانی مداوم محتوا به شما در دستیابی به این جایگاه کمک میکند. دستیابی به جایگاه صفر گوگل میتواند یک فرصت طلایی برای جذب ترافیک بیشتر و بهبود اعتبار وبسایت شما باشد. با استفاده از استراتژیهای مناسب در انتخاب کلمات کلیدی، تولید محتوای هدفمند و بهینهسازی فنی سایت، میتوانید شانس خود را برای رسیدن به این جایگاه افزایش دهید. فیچر اسنیپت چیست؟ بهروزرسانی منظم محتوا و پاسخگویی دقیق به سوالات کاربران نقش بسیار مهمی در حفظ این جایگاه خواهد داشت. اولین کاری که لازم است برای گرفتن جایگاه صفر گوگل انجام دهید، آن است که ببینید گوگل برای کدام کلمات و موضوعات مرتبط با وبسایت شما، به کاربران اسنیپت ویژه نمایش میدهد و نوع این اسنیپتها کدام است. بهعبارت سادهتر، باید صفحات نتایج مرتبط دارای اسنیپت ویژه را برای وبسایت خود شناسایی کنید.این کار کمک میکند بهینهسازی محتوای صفحه را برای ظاهر شدن در فیچر اسنیپت رتبه صفر راحتتر انجام دهید.
در فیچر اسنیپت نوع پاراگراف، گوگل یک متن چند جملهای در مورد موضوع موردنظر را نمایش میدهد. اما این اتفاق تقریبا طبیعی است، چراکه مخاطبان فارسی خیلی کمتر از زبانهای دیگر هستند و اضافهشدن قابلیتهای مختلف در اولویتهای بعدی گوگل دارد. بنابراین میتوان امیدوار بود که در آیندهای نهچندان دور، تمامی امکانات فیچر اسنیپت برای کاربران فارسی فعال شود و نتایج جستجوی بهینهتری داشته باشیم. احتمالا شما هم در هنگام جستجوی برخی از کلمات کلیدی، با تصویر بالا مواجه شدهاید. این ویژگی که اغلب قبل از لینک اول ظاهر شده و با توجه به نیازی که کاربران دارند، شکل آن مشخص میشود فیچر اسنیپت (Feature Snippet) نام دارد. اگر بخواهم خیلی کوتاه توضیح دهم featured snippet چه نوع اسنیپتی است، میگویم featured snippets پاسخ های مستقیم و سریعی هستند که در پاسخ به عبارت جستجو شده، بالای صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شوند.
شروع محتوا با H1 و تیترهای مهم بعدی H2 و زیر مجموعههای آن به ترتیب H3 و H4 باشد. این موضوع خوانایی محتوا و درک بهتر آن را چه برای گوگل چه برای مخاطبین شما افزایش میدهد تگهای H1 و H2 بسیار برای گوگل مهم هستند. اگر سایت شما فروش محصول یا خدمات دارد میتواند برای هر محصول و خدمت خود این اسکیما را قرار دهید تا گوگل متوجه اطلاعات محصول یا خدمت شما شود. یکی از پیش نیازهای اینکه جزئی از اسنیپتهای ارزشمند گوگل باشید این است که در عبارتهای زیادی در صفحه اول گوگل حضور داشته باشید. تجربه کاربری مثبت، از جمله زمان بارگذاری سریع و سازگاری با تلفن همراه، شانس ایمن سازی featured snippet را افزایش می دهد. جدول زمانی برای دستیابی به یک featured snippet متفاوت است اما تحت تأثیر کیفیت محتوا، ارتباط و تلاشهای سئو قرار میگیرد.
از این موضوع میتوان نتیجه گرفت اگر قرار باشد پستی با این موضوع در وبلاگ منتشر کنید، باید از چنین فهرستی در آن استفاده کنید تا احتمال نمایش آن را در اسنیپت ویژه بالا ببرید. احتمالا در این مرحله سوال شما این است که چطور باید صفحه نتیجههای دارای اسنیپت ویژه را پیدا کنیم؟ برای این کار دو روش وجود دارد. معمولا جدولهایی که بیشتر از ۴ سطر دارند، احتمال نمایش دادههای آنها بهصورت فیچر اسنیپت و همچنین کلیک کاربر روی لینک آنها بیشتر است. تا این بخش میدانید جایگاه صفر گوگل چیست و دو نوع اسنیپت ویژه اصلی موجود در آن کداماند. بر اساس تگ عنوان و متا توضیحات کاربران در صفحه گوگل تصمیم می گیرند که روی کدام نتیجه کلیک کنند. دوم، قطعههای ویژه تعداد «جستجوهای بدون کلیک» را افزایش میدهند یعنی باعث می شود کاربر گوگل روی هیچ یک از نتایج جستجو کلیک نکند.
گوگل همچنین درخواست کرده است که از طریق قسمت “Feedback” و از طریق لینکی که در featured snippets وجود دارد، کاربران نظرات خود را اعلام کنند تا گوگل بتواند در طی زمان، این بخش را نیز بهبود دهد. فرمت دیگری که به زودی از آن رونمایی می شود نیز، به شکلی طراحی شده که بیش از یک featured snippet مرتبط به جستجو را نمایش می دهد و با استفاده از آن، کار برای کاربران ساده تر می شود. اینطوری به جای اینکه وقت خود را سر رتبه گرفتن در کلمات پر رقابت و تک کلمهای بگذارید (که معمولاً وقت و هزینه زیادی میبرد!)، مستقیم نیازهای کاربران را رفع میکنید. در مواقعی که نیاز ابزاری به ماشین حساب دارید و یا سایر ابزارها داشته باشید بر روی جستجوگر گوگل نمایش داده خواهد شد. همچنین مواردی مانند نشان دادن زمان، آب و هوا، امتیازات تیم های مختلف فوتبال و سایر به صورت ابزاری بر روی featured snippet نمایش داده خواهد شد.
هنگامی که پرسش کاربر شامل مقایسه باشد، گوگل فیچر اسنیپت را بصورت جدول نمایش میدهد. مثلا پرسش میتواند ۱۰۰ کلمه پرجستجو در گوگل یا تخصصی تر مثل مقایسه افزونه یوست سئو و رنک مث باشد. تلاش برای رسیدن به رتبه بالا ممکن است منجر به بهبود ساختار و کیفیت محتوای وبسایت شود که به نوبه خود بهبود سئو (سئو بهینهسازی موتورهای جستجو) را نیز نشان میدهد. علاوه بر موارد گفته شده برای هر کدام از انواع featured snippet، نکته دیگری که لازم است مدنظر داشته باشید، سرمایهگذاری روی کلمات کلیدی longtail است. زیرا بررسیها نشان میدهد احتمال نمایش featured snippet برای این عبارتها بیشتر است. برای مثال هنگام آنالیز رقبا با استفاده از ابزار Ahrefs میتوانید در گزارش مربوط به کلمات کلیدی، آنهایی که فاقد featured snippet هستند را فیلتر کرده و به راحتی عبارتهایی که دارای پاسخ ویژه هستند و رقبای شما روی آنها کار کردهاند را پیدا کنید.
در مرحله اول بایستی توجه داشته باشید که فرمت featured snippet خود را بر روی فرم پرسش و پاسخ قرار دهید. این نوع معمولا وقتی مشاهده میشود که کاربر از کلمات پرسشی مثل what, who, where و … استفاده کند. وقتی یک وبسایت در رتبه بالا قرار دارد، به نظر میرسد که ارائهدهنده محتوای معتبر و قابل اعتماد است. اگر فیچر اسنیپت برای یک سوال مانند “تعریف سئو چیست؟” به صورت پاراگرافی است، شما باید یک توضیح مختصر (۴۰ تا ۶۰ کلمه) در پاسخ به آن ارائه دهید. بهتر است سوال خود را به صورت “X چیست؟” بالای پاراگراف قرار دهید تا گوگل به راحتی آن را به عنوان پاسخ انتخاب کند.
در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، رسیدن به “جایگاه صفر گوگل” یا همان Google Featured Snippet یکی از اهداف مهم برای بسیاری از وب سایت هاست. جایگاه صفر، موقعیتی است که گوگل پیش از نمایش نتایج جستجوی عادی، پاسخ کوتاه و مشخصی به سوالات کاربران ارائه می دهد. فیچر اسنیپت یا featured dash پاسخ سریع و کوتاهی است که گوگل در مورد عبارت جست و جو شده توسط کاربر نمایش میدهد. در واقع فیچر اسنیپت یا همان محتوای خلاصه از مطالب یکی از سایت ها برگرفته شده است و شامل لینک سایت و عنوان صفحه مورد نطر گوگل می باشد. اهمیت فیچر اسنیپت ها از آن رو است که رویت پذیری سایت ها را افزایش می دهند و موجب می شود که یک وب سایت حتی اگر در رتبه های پایین باشد در صفحه نتایج جستجوها در جایگاه صفر (پیش از تمامی وب سایت ها) قرار گیرد.
پس از بهینه سازی محتوا برای کسب featured snippet در نتایج جستجو، پیشنهاد می گردد جهت ارزیابی عملکرد، رتبه کلمات کلیدی ارگانیک را به طور منظم رصد نمایید. جهت دستیابی به فیچر اسنیپت در نتایج جستجو، روی کلمات کلیدی تمرکز نمایید که محتوای شما هم اکنون برای آنها رتبه خوبی دارد. هرچه رتبه شما در صفحه اول بالاتر باشد، احتمال کسب این موقعیت بیشتر خواهد شد. وقتی محتوای شما در جایگاه صفر نمایش داده میشود، کاربران این تصور را خواهند داشت که وبسایت شما از اعتبار و تخصص بالایی برخوردار است. این امر به بهبود اعتماد کاربران به برند شما کمک میکند و شما را بهعنوان یک منبع معتبر در صنعت خود معرفی میکند.
امین اسماعیلی هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و مدیر فنی آژانس خلاقیت وبسیما. از سال 91 تمرکز خود را بر روی مباحث روز سئو و طراحی سایت قرار داده و پس از کسب تجربه و دانش ارزشمند تصمیم گرفتم تا ثمره آن را با دیگران به اشتراک بگذارم. برای اینکه این نقطه تاریک سئو را برای شما روشن کنیم اول باید به شما بگوییم که اصلاً رتبه صفر چیست، حضور در آن چه مزایایی دارد و چطور میتوانیم با تکنیکهای مختلف به آن برسیم. نکته مهم دیگری که بایستی در نظر داشته باشید این است که تعداد کلمات در بخش featured snippet بایستی حدود 54 الی 58 باشد. همچنین در قسمت پایین گراف دانش گوگل، چندین موضوع مرتبط دیگر توسط گوگل نشان داده شده است.
اول، قطعات برجسته فرصتی برای دریافت کلیکهای بیشتر از نتایج جستجوی ارگانیک است، بدون رتبهبندی بالاتر گوگل. در واقع، بسیاری از کارشناسان سئو کادر Featured Snippet را با عنوان "موقعیت شماره صفر" می نامند، زیرا بالای نقطه ۱ سنتی ظاهر می شود. متخصصان و فعالان سئو میتوانند از میان دوره های آموزشی حضوری،دوره جامع آنلاین و پکیجهای آموزشی ویدئویی آگاهی و دانش خود را در این زمینه افزایش دهند. با وجود باکس بزرگی که این نتیجه در SERP دارد، کمتر کسی به سراغ وب سایت های دیگر می رود. در نتیجه ترافیک ورودی بسیاری از طریق فیچر اسنیپت به دست خواهید آورد.در ضمن زمانی که محتوای شما در این بخش قرار بگیرد، میزان جستجوهای بدون کلیک سایت هم بیشتر می شود و این موضوع روی سئو و رتبه بندی سایت تاثیر مثبت دارد. بهبود سئوی سایتبا اجرای تکنیکهای مربوط به فیچر اسنیپت و قرار گرفتن در این قسمت، میتوانید بالاتر از رتبه یک قرار بگیرید و تا حد زیادی جایگاه خود را تثبیت کنید.
Featured snippet لیستی، پاسخ ها را به صورت فهرست وار و ساختارمند ارائه می دهند. این نوع قطعات که معمولا برای پرسش هایی با پاسخ های چندگانه و گسسته به کار می روند، اطلاعات را به صورت نقطه ای یا شماره دار دسته بندی می نمایند. فیچر اسنیپت لیستی برای ارائه مراحل، رتبه بندی ها، لیست ویژگی ها یا سایر اطلاعات ساختار یافته بهینه هستند. Featured snippet پاراگرافی، پاسخ های مختصر و دقیق برای پرسش های جستجو را به صورت متنی ارائه می دهد. بر اساس پژوهشی که در گذشته توسط موسسه STAT انجام شده است، این اسنیپت ها متداول ترین نوع Featured Snippet گوگل هستند و معمولا ابتدای نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شوند. محتواهایی که بهروز و مرتبط با موضوعات روز هستند، شانس بیشتری برای قرار گرفتن در جایگاه صفر دارند.
بهینهسازی محتوا فرآیند بهبود کیفیت محتوا و افزایش ارتباط آن هدف جستجو است تا به واسطه آن بتوان در گوگل رتبه های بهتری کسب کرد. استفاده از کلمات کلیدی که بهصورت سؤالی مطرح میشوند، مثل “چگونه… “، “چرا… “، “چه زمانی… ” و “چیست… “، به طور معمول فرصتهای خوبی برای دستیابی به جایگاه صفر در نتایج جستجو ایجاد میکنند. در این مرحله سعی میکنیم موارد سئویی را در محتوا بگوییم که شانس شما را برای رسیدن به جایگاه صفر گوگل بیشتر میکند. همه ما میدانیم که محور اصلی رسیدن به این جایگاه محتوا است و محتوا برای دیده شدن نیاز به سئو در زمینههای مختلف دارد. درست است که هدف گوگل این است که کاربر در کوتاهترین زمان و بدون کلیک به نتیجه برسد ولی در اکثر مواقع عطش کاربران برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر آنها را وسوسه به کلیک و دنبال کردن محتوای صفحه میکند. این برای برندهای ناشناخته بهترین حالت است که کاربر به واسطه جایگاه 0 با برند و سایت آنها آشنا شود.
فیچر اسنیپتها در نتایج غیرفارسی و مخصوصا انگلیسی بسیار رایج است و از سال 2011 در نتایج جستجو، نمایش داده میشود. طبق بررسیهای انجام شده، حدود 12 درصد از کل جستجوها شامل فیچر اسنیپت هستند که روز به روز این میزان در حال افزایش است. اخیرا این ویژگی در زبان فارسی نیز اعمال شده و میتوان فیچر اسنیپت را در جستجوهای فارسی نیز مشاهده کرد؛ بنابراین توصیه میکنیم که رسیدن به این جایگاه را در استراتژی سئوی خود بگنجانید. این ویژگی که از سال 2014 توسط گوگل معرفی شد بهمنظور پاسخ سریع به سؤال کاربر بهطور خودکار از صفحاتی که توسط Google ایندکس شدهاند استخراج میشود. رسیدن به رتبه یک گوگل آرزوی هر کسبوکار آنلاین و کارشناس سئوست؛ چرا که در این نبرد سخت و بیپایان، هر که بالاتر دیده شود، برنده است.
سلام میلاد عزیزاگر محتوای ارائه شده در این بخش مرتبط با موضوع صفحه بوده و برای کاربران شما مفید است، روند درستی را در پیش گرفته اید. در بیشتر مقالاتی که به زبان فارسی درباره فیچر اسنیپت صحبت کرده، اشارهای به سایتهای ایرانی نشده است. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات به نحوی باشد که برای کاربران ایرانی کاربردی و مفید باشد. زمانی که کاربر به دنبال آموزش چیزی بصورت مختصر باشد یا بهترین ابزارهای رایگان سئو را بخواهد، فیچر اسنیپت بصورت لیست شماره گذاری شده یا بولت دار نمایش داده میشود. این نوع اسنیپت به شکل لیستهای بدون ترتیب خاص است و معمولاً برای نمایش مواردی که نیازی به ترتیب ندارند استفاده میشود.
مواردی هم که در جستجوی انگلیسی بدون فیچر اسنیپت بودند هم یعنی احتمالا به این زودی در جستجوی فارسی فیچر اسنیپت برای آنها فعال نخواهد شد پس اینها را در اولویت بعد قرار دهید. در برخی موارد ممکن است یک قطعه ویژه ویدیویی (معمولاً از یوتیوب) را بهعنوان فیچر اسنیپت نشان دهد. طبق مطالعه هاب اسپات، قطعههای ویدیویی معمولاً برای عبارتهای جستجوی «چگونه» نشان داده میشوند که عنوان ویدیو با عبارت جستجوی تایپشده مطابقت دارد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که گوگل بهطور مداوم در حال آزمایش و توسعه انواع جدیدی از قطعههای ویژه و ترکیبات آنها برای عبارتهای جستجوی مختلف است و ممکن است درگذر زمان قطعههای ویژه با تغییرات چشمگیری مواجهه شوند. تعاریف رایجترین شکل فیچر اسنیپت هستند که بهطور متوسط شامل 40 تا 60 کلمه هستند و معمولاً در پاسخ سؤالاتی که با «What is…»، «چه کسی»، «چرا»، «چه زمانی» و «چه چیزی» ظاهر میشوند و شفافترین پاسخ را به کاربر میدهند.
اینجـا هــر چیــزی درباره سـئو نیاز داشـته باشـی برات فراهـم شـده؛ چـه بخـوای سئو رو یادبگیری چه از خدمات سئو استفاده کنی.
لازم به ذکر است، تنها لینکهایی امکان ورود به موقعیت صفر گوگل را دارند که از نظر سئو در سطح مطلوبی باشند. این لینکها باید جزو 10 نتیجه اول موتورهای جستجو باشند، در غیر این صورت باید با P0 خداحافظی کنند؛ اما همانطور که سئو و بهینه سازی سایت میتواند شانس ورود به Position Zero را افزایش دهد، قرار گرفتن در این جایگاه نیز بر سئو اثرگذار است! لینکی که در Zero Position نمایش داده میشود، ممکن است برای آن عبارت کلیدی در جایگاه 10 نتایج موتورهای جستجو باشد. بعد از قرار گرفتن در این جایگاه اگر بتواند کاربران را برای کلیک متقاعد کند، ترافیک زیادی جذب آن صفحه شده و CTR به شدت رشد خواهد کرد. به همین دلیل این شرایط باعث بهبود سئو و رتبه آن لینک میشود.علاوه بر این، ورود لینکهای یک سایت به P0 گوگل، به شدت در افزایش اعتبار برند تاثیر دارد و کاربران بعد از این راحتتر به آن سایت اعتماد میکنند. در نتیجه احتمال کلیک کردن بر روی لینکهای آن سایت در صفحه SERP افزایش یافته و قطعا نتیجه خوبی در سئو خواهد داشت.
با توجه به این که شانس قرار گرفتن به عنوان featured snippet را هر سایتی دارد، میتواند یک میانبر برای رسیدن به رتبه بالای اول باشد. برای تعریف واضح و روشن این ویژگی میتوان گفت featured snippet یا پاسخ ویژه گوگل، در واقع تکههای کوچک متنی هستند که در بالای نتایج جستجو برای پاسخ سریع به موضوع جستجوی کاربر نمایش داده میشوند. علاوه بر این چهار نوع اصلی، گاهی گوگل یک ویدیو مرتبط با جستجوی کاربر را به عنوان Featured Snippet نمایش میدهد. در این حالت، کاربر میتواند با کلیک روی ویدیو، بخشی از آن را تماشا کند که مستقیماً به سوالش پاسخ میدهد. این نوع فیچر اسنیپتها بیشتر برای سوالات «چگونه» که نیاز به آموزش تصویری دارند، مناسب هستند.
منظور از featured snippet چیست؟ Featured Snippet یک قطعه اطلاعات است که در بالای نتایج جستجو برای یک عبارت و یا کلمه کلیدی خاص نمایش داده میشود. این اطلاعات معمولاً خلاصهای از محتوای صفحه وب است که بهترین پاسخ به جستجو را ارائه میدهد. Featured Snippet چه مزایایی دارد و اهمیت آن در سئو و برای گوگل چیست؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل با انواع Featured Snippet آشنا شویم. اگر نمیدانید featured snippet چیست، باید سری به صفحه نتایج جستجوی گوگل بزنید. احتمالا شما هم در برخی موارد هنگام نمایش نتایج جستجو، دیدهاید که برخی اطلاعات مهم در بالای نتایج نمایش داده میشود.
https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/