معرفی تمام خواص و فواید شیر برای بدن + احتیاط

طبع ماست گاومیش: هر یک لیوان شیر گاومیش دارای 17 گرم چربی بوده و در نتیجه ماست گاومیش، مانند ماست گوسفندی، نسبت به ماست گاوی دارای سردی کمتری میباشد. ماست برای سلامت زنان بسیار مفید است و لاکتوباسیل موجود در آن از تولید قارچ در بدن جلوگیری می کند و زنانی که به مقدار بیشتری ماست مصرف می کنند بیماری های قارچی کمتری دارند. ماست دارای طبع سرد و تر است اما ماست چکیده سردی کمتری نسبت به ماست معمولی دارد. این افراد باید از مصرف ماست به همراه غذاهای دارای طبع سرد مثل ماهی، اسفناج و ترشی بپرهیزند. در همین حال، افراد با عدم تحمل لاکتوز هنوز هم می توانند پنیر را در گاز کوچک بخورند. با این حال، به دلیل pH پایین دوغ، شرایط برای رشد میکروب مساعد نیست و همین موضوع ممکن است از تشکیل متابولیتهای سمی جلوگیری کند. اگر بیماری قلبی دارید، بهتر است پنیر را نادیده بگیرید و از پنیرهایی استفاده کنید که سدیم خیلی پایین و چربی خیلی کمی دارند. ۲۳. با خوردن ماست به صورت روزانه ، میتوانید از خواص ماست بهره بگیرید و بدن خود را به وسیلهی تغذیه درمان کنید و از بروز بسیاری از مشکلات سلامتی جلوگیری کنید . بسیاری از مایکوتوکسین ها علاوه بر ایجاد مسمومیت، در بسیاری موارد سرطان زا نیز هستند و می توانند انواعی از سرطان ها مثل سرطان کبد را ایجاد کنند.

افزایش خطر ابتلا به تب مالت و سل: در برخی از مواقع ممکن است شیر به میکروبهای بیماری زا همچون میکروب سل و تب مالت آلوده باشد و از آنجاییکه برای تهیه سرشیر، شیر با حرارت ملایم جوشانده میشود، این میکروبها همچنان در شیر باقی میمانند. سرشیر در واقع چربی شیر است که جدا شده است، بنابراین خواص شیر را ندارد و نمیتواند کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند، همچنین مصرف بیش از حد این ماده غذایی ممکن است با عوارض زیر همراه باشد:افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلب و عروق: تقریبا ۶۰% سرشیر از چربی تشکیل شده است، بنابراین مصرف طولانی مدت سرشیر باعث افزایش کلسترول یا چربی خون میشود. درمان آب مروارید، تقویت بینایی، درمان اوتیسم، کاهش دردهای میگرنی، بهبود عملکرد متابولیسم مغز، کاهش استرس و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی از خواص مهم این ماده غذایی است. پتاسیم میتواند مازاد سدیم را از بدن خارج کند و فشار خون را کاهش می دهد. در کودکانی که دچار بیماری سوء جذب هستند، ماست به جذب دو ترکیب مهم غذایی پروتئینها و مواد معدنی کمک می کند.

تحقیقات بر روی افراد بزرگسال نشان داده است افرادی که به میزان کم (۴۵ گرم در روز) دوغ مصرف میکنند، دچار کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون شده اند. ماست باعث سلامت روده ی بزرگ می شود، وقتی ماست مصرف می کنید شما به دو روش از روده خود محافظت می نمایید، اول اینکه ماست حاوی لاکتوباکتری است که از روده ی بزرگ حفاظت می کند و حتی خطر سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد. مناسب ترین نسبت میان این دو ریز مغذی، مشابه ترکیب شیر مادر یا استخوان های بدن است. هر 100 گرم موسیر حاوی 250 میلیگرم منیزیم است که ضمن کمک به انقباض های عضلانی نقش موثری در کنترل فشارخون، بهبود عملکرد قلب و کلیه ها ایفا می کند. هر 100 گرم ماست وانیلی 85 کالری، هر 100 گرم ماست میوه ای بدون چربی 94 کالری و یک فنجان ماست یونانی 190 کالری دارد. برای مشاهده تفاوت دوغ و نوشابه و بررسی این دو از نظر کالری مقاله کالری دوغ را از دست ندهید. مشکل چاقی با افزایش وزن متفاوت است هرچند عوامل ایجادکننده هر دو میتواند یکسان باشد . مطالعه پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در لسآنجلس نشان داد افرادی که روزانه دو وعده ماست پروبیوتیک مصرف میکنند عملکرد مغزی هوشیارانهتری دارند چه در فعالیت استراحت مغزی و چه در واکنش به یک کاری که نیازمند توجه احساسی است.

روده ی سالم به این معنی است که روده شما خالی از هر گونه باکتری مضر و کاملا غنی از پروبیوتیک ها است . ماست به عنوان یک ماده ی خوراکی حاوی پروبیوتیک ها نه تنها میتواند یبوست را درمان کند بلکه برای مبارزه با اسهال نیز مناسب است . خوردن ماست هم مثل هر ماده ی غذایی برای دسته ای از افراد توصیه می شود و برای برخی از افراد جزو خط قرمز های تغذیه محسوب می شود. همچنین این ماده باعث می شود تا پی اچ داخل واژن متعادل شود. مصرف ماست برای افراد لاغر با مزاج گرم و خشک مناسب و اثر دارویی دارد ولی در افراد با مزاج سرد و تر ممکن است باعث بروز علامات نامطلوبی شود. موسیر به علت داشتن طبع گرم خوردن آن برای افراد گرم مزاج مضر است و حرارت بدن را بالا می برد. بهتر است افراد سرد مزاج کمتر از ماست استفاده نمایند و ماست را همراه مصلحات آن مانند پونه، گل محمدی، موسیر و نعناع مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید