معادن سنگهای قیمتی افغانستان – Pajhwok Afghan News

یونانیان باستان برای از بین بردن موهای بدن از سنگ پا استفاده می کردند و برخی هنوز هم از آن برای این منظور استفاده می کنند. در آنجا شهر قشنگ و آبادانی دیدم که روی نهر بزرگ کبودینی بنا شدهاست لشکر ملعون چنگیز آن را خراب کردهاست و از آن پس روی آبادانی ندیده این رودخانه از کوهستان بدخش سرچشمه میگیرد. اگر فرد به یک بیماری مبتلا باشد که در پی آن گردش صفراوی به هم بخورد در نتیجه صفرا دیگر جذب نشود و غلظت اسیدهای صفراوی کاهش یابد، فرد در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار میگیرد. رعایت این موارد در رژیم غذایی احتمال بروز بیماری های کیسه صفرا را کاهش داده و به شما در حفظ تناسب اندام کمک می کند.

طی این مدت به دلیل توصیه های پزشکی و تغذیه ای کالری کمتری در مقایسه با قبل مصرف می شود، بنابراین این عوامل نیز در لاغری و کاهش وزن فرد نقش دارند. این نوشیدنی را روزی دو بار و به مدت 6 هفته یا بیشتر و برای حداکثر کارایی بین دو وعده ى غذايى بنوشيد. نوشیدن شربت سکنجبین عسلی روزی یک بار هم توصیه می شود. حلاج در بارة تفاوت صوفی و متصوف گفته است کسی که به «او» اشاره می کند متصوف است و کسی که از «او» به وی اشاره می شود، صوفی است (به نقل بدوی ، همانجا).

به عبارت دیگر، اهل کمال و آنان که از صفات نفسانی دور گشته و به حقیقت رسیده اند، صوفی اند و طالبانِ رسیدن به مقام و مرتبة صوفیان ، متصوف خوانده می شوند (هجویری ، ص ۴۰؛ قس سهروردی ، ص ۶۶ـ۶۷). به نظر نولدکه عبارت «لَبِسَ الصُوفَ» در متون سده های اول و دوم هجری ، به معنای «او به زهد روی آورد» و بعدها به معنای «او صوفی شد»، مکرر به کار رفته است ( د.

و مجازاً به معنای «او را به قهر گرفت ». در مورد صُفوَت (که با معنای مذکور، حرف «ص » می تواند هر سه حرکت را بپذیرد) نیز طبق قاعده ، اگر لام الفعل ، «و» و «ی » ماقبل ساکن باشد، «ت » از آخر کلمه حذف می شود و بنا به قولی عین الفعل کلمه ، فتحه می گیرد و واژة صُفَوی / صَفَوی / صِفَوی حاصل می شود. از جمله گفته شده است که هر کس به تصوف موصوف شود، صفات انسانی در وی معدوم می شود و صفای صرف باقی می ماند (عَبّادی ، ص ۳۲)؛ صوفی کسی است که دلش برای خداوند صافی شده باشد (باخرزی ، ج ۲، ص ۱۴)؛ واژة صوفی از صفوت است ، یعنی برگزیده و منتخب ، همانطور که آدم علیه السلام از بین موجودات انتخاب گردید و «صفیّ» نامیده شد (مستملی ، همانجا).بر اساس برخی منابع ، صفاة و صفوة نام سرزمین و محلی بوده است ( رجوع کنید به جوادعلی ، ج ۳، ص ۱۴۲؛ علم الدین ، ص ۲۸).از حیث لغت ، هیچیک از کلمات مذکور نمی توانند اصل کلمة صوفی باشند.

این آرا، بر اساس زبانی که ریشه از آن گرفته شده است ، به دو دستة مهم تقسیم می شوند: گروهی ، همچون قشیری (همانجا)، معتقدند که شاهد و قیاسی برای اشتقاق صوفی از اصل عربی وجود ندارد. عوامل دیگر عبارتند از دوام، مد، سفارشی و بازاریابی تهاجمی آن توسط تولید کنندگان الماس. هجویری درجة دیگری نیز برای اهل تصوف ذکر کرده که «مستصوف » است و مستصوف کسی است که ظاهر خود را همچون صوفیان و طالبان تصوف می آراید، اما در واقع از عقاید و اعمال ایشان به دور است (همانجا). طبق قول ابن خلدون (ج ۱: مقدمه ، ص ۶۱۱)، تصوف روش صحابه و تابعین و سلف امت نیز بوده ، اما از قرن دوم به بعد، با رواج دنیاپرستی در میان مسمانان ، کسانی که بر خلاف آنان به عبادت روی آوردند، صوفی نام گرفتند.

دانستن اصل و نسب این منار برای هر یک از کسانی که هر روز از کنار این منار می گذرد قطعا مفید خواهد بود . در اصل چیزی که الماس را تعریف می کند ، کربن و مقدار ناخالصی آن است. بنابراین ، اگر فرض کنیم که واژة صوفی از اصل یونانی گرفته شده ، آمدن «ص » در ابتدای آن غیرعادی است ؛ ضمناً در کتابهای لغت عربی هم بوام گرفتن واژة صوفی از زبانهای دیگر ذکر نشده است ( د.

به این صورت که آن را مقابل دهان قرار داده و اجازه می دهیم تا بخار بر روی آن بنشیند این بخار باید به سرعت از روی آن محو شود. این اسلحه از اورانیوم بدون بار (DU) آلیاژ شده با یک تا دو درصد از عناصر دیگر، مثل تیتانیوم یا مولیبدن تشکیل شدهاست. بالا رفتن سطح اگزالات در ادرار خطر تشکیل این نوع سنگ را افزایش میدهد. در بارة وجه تسمیة صوفیه ابونصر سراج در اللمع فی التصوف (ص ۲۰) آورده است که صوفیان در پی نوع خاصی از علم نبودند و صفت اخلاقی ویژه ای را نمی توان به آنان نسبت داد، زیرا آنها سرچشمة تمام دانشها و دارای مجموعة «احوال » بوده اند و به همین دلیل ، بر خلاف زهاد و فقها، بر اساس داشتن خصوصیتی اخلاقی یا علمی خاص نامیده نشده اند.اگر چه واژة تصوف در آثار صوفیان متقدمی چون قُشَیْری (متوفی ۴۶۵؛ ص ۲۷۹) به کار رفته ، فقط برخی از لغت نویسان متأخر (از جمله مرتضی زبیدی ، ج ۱۲، ص ۳۳۲؛ بستانی ، ص ۵۲۵؛ شرتونی ، ج ۱، ص ۶۷۰)، مصدر تصوف را ذکر کرده اند.در البیان و التبیین جاحظ (متوفی ۲۵۵) واژگان صوفی و صوفیه به کار رفته است و برخی ، همچون ابوهاشم صوفی یا کوفی (قرن دوم )، از جملة صوفیان خوانده شده اند (ج ۱، ص ۲۸۳).

در بارة ریشة واژة صوفی آرای گوناگونی بیان شده است . در هر صورت با وجود تمام معایب وارد به سنگهای مرمریت، به راحتی نمیتوان از خیر آنها گذشت. قیمت سنگ سنباده ها بستگی به نوع و اندازه آنها دارد. هم اکنون این سنگ با قیمتهای بسیار بالا در بازارهای جهانی به فروش میرسد؛ ظاهرا این کانى پس از خریدارى به خارج از کشور ارسال شده و پس از تراش به عنوان نوعى زمرد به کار گرفته مىشود.هرچند گارنت سبز(زمرد )باغ برج کرمان پس از فیروزه نیشابور معروفترین سنگ ایران به شمار می رود اما با وجود شهرت جهانی همچنان این نوع گارنت کمتر در داخل کشور شناخته شده است.

به گفتة ابونصر سراج ، صوفیان به سبب نوع لباسشان چنین نام گرفتند (ص ۲۱؛ نیز رجوع کنید به یواقیت العلوم ، ص ۶۹)، همانطور که حواریون به سبب رنگ سفید لباسشان بدین نام خوانده شده اند (در بارة حواری رجوع کنید به ابن درید، ج ۱، ص ۵۲۵؛ ابن فارس ، ذیل «حور»).به این نظریه اعتراضاتی شده است . این سنگ ها اگر در سایزها و ابعاد کوچکی باشند به مرور و با خوردن مایعات زیاد به همراه ادرار از بدن خارج می شوند.

طبق نظر لویی ماسینیون ، عنوان صوفی به گروه کوچکی از زهاد کوفه اشاره داشت که آخرین پیشوای آنان عبدک صوفی (متوفی ۲۱۰) بود ( د. به گفتة قشیری (ص ۳۸۹) و ابن جوزی (متوفی ۵۹۷؛ ص ۱۶۳)، پیش از سال ۲۰۰ به عده ای ، صوفی اطلاق می شده است . کِنْدی از گروهی به نام صوفیه سخن گفته است که در سال ۲۰۰ در اسکندریة مصر، برای امر به معروف ، در برابر سلطان شورش کردند (ص ۱۸۶). شباهت اوصاف صوفیان به اهل صفّه سبب شده است که احتمال این اشتقاق در کتب بسیاری از بزرگان صوفیه منعکس شود.

دیدگاهتان را بنویسید